Telefon to jedno z najważniejszych narzędzi współczesnej komunikacji i pracy. Za jego pośrednictwem utrzymujemy kontakt ze znajomymi poprzez portale społecznościowe, wysyłamy służbowe maile czy po prostu dzwonimy.

Smartfony jednak, podobnie jak wszystkie inne urządzenia elektroniczne, mają ograniczony czas bezawaryjnego użytkowania. Niezależnie od tego jak bardzo dbasz o swój smartfon, może on kiedyś ulec usterce. Wtedy pojawia się dylemat – naprawa czy zakup nowego telefonu?

Kiedy opłaca się naprawiać telefon?

Istnieje wiele czynników, które mogą być kluczowymi przy podejmowaniu decyzji o ewentualnej naprawie.

Gwarancja

Zgodnie z prawem obowiązującym na terenie wszystkich państw Unii Europejskiej, każdy nowy produkt elektroniczny objęty jest gwarancją wynoszącą dwa lata od momentu zakupu. Użytkownicy sprzętu Apple mają także możliwość przedłużenia gwarancji w ramach programu AppleCare.

Jeśli więc Twój telefon uległ awarii, ale obowiązuje na niego jeszcze gwarancja, nie wahaj się przed oddaniem urządzenia do autoryzowanego serwisu. Nawet w przypadku poważnego uszkodzenia sprzęt zostanie naprawiony za darmo lub w po prostu wymieniony na nowy egzemplarz.

Cena modelu

Temat do rozważań robi się trudniejszy, gdy musimy rozważyć czy wymiana komponentu w danym modelu smartfonu ma ekonomiczny sens a nie mamy już na niego gwarancji.

Jak najbardziej, ma ona sens w przypadku drogich, flagowych modeli smartfonów takich jak iPhone’y, samsungi z linii Galaxy S czy Huawei z linii P. Koszt zakupu takich telefonów wynosi obecnie co najmniej 4000 zł. Wymiana podzespołu wartego np. 700-800 zł w serwis iPhone będzie więc znacznie lepszą decyzją niż zakup nowego flagowca.

Im niższa półka telefonów, tym trudniej o prosty wybór. Czy wymiana komponentu za np. 700 zł ma sens w przypadku smartfonu, który nowy kosztował 1000-1200 zł? Raczej nie. Lepszym wyjściem wydaje się zakup nowego urządzenia. Jego koszt może być niewiele wyższy niż naprawa dotytchczas posiadanego modelu.

W przypadku telefonów z najniższej półki naprawa nie ma ekonomicznego sensu. Wizyta w serwisie może kosztować tyle, co zakup nowej komórki.

Komponent

Kolejną kwestią jest cena naprawy danej części. Pęknięta szybka w smartfonie zwykle nie jest zbyt dużym obciążeniem dla użytkownika telefonu. Wymiana całego uszkodzonego ekranu pociągnąć za sobą może większe koszty. Wymiana płyty głównej czy czytnika linii papilarnych również może sporo kosztować.

Tu jednak musimy wrócić do punktu 2 – ceny modelu. Nawet najdroższe do wymiany komponenty we flagowych modelach mogą być opłacalne dla klienta w naprawie. Z drugiej strony nawet dość tania wymiana zbitej szybki może nie mieć ekonomicznego sensu w przypadku najtańszych modeli smartfonów.

Wiek smartfonu

Rynek technologii mobilnej to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi elektroniki. Postęp jaki telefonia komórkowa przeszła w ostatnich latach jest ogromny.

Coraz nowsze aparaty, coraz bardziej rozbudowane aplikacje, coraz piękniejsze graficznie gry. Wreszcie – coraz nowsze wersje systemów operacyjnych Android i iOS.

Czy opłaca naprawiać się stary telefon? 3- lub 4-letni sprzęt ma już znacznie mniejszą wydajność, której efektem jest coraz wolniejsze uruchamianie się i działanie aplikacji oraz, w przypadku smartfonów z Androidem, brak aktualizacji systemu czy nakładki systemowej producenta.

Nieco inaczej sytuacja wygląda sytuacja w przypadku naprawy iPhone. Polityka Apple wobec klientów polega na aktualizacji systemu iOS każdego iPhone’a przez 5 lat. I choć żadna aktualizacja nie sprawi, że aparat w iPhone SE będzie tak samo dobry jak w XS, to fakt aktualizacji systemu (za którym idzie optymalizacja wydajności) sprawia, że naprawa iPhone jest opłacalna nawet po kilku latach.

Na zakończenie

Ilość modeli smartfonów, ich możliwości, cen, możliwych usterek i kombinacji tych wszystkich czynników jest ogromna. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy warto naprawiać telefon. Wskazaliśmy jedynie pewne cechy urządzenia, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji o naprawie lub zakupie nowego smartfonu.
W przypadku wątpliwości co do tego co zrobić ze swoim uszkodzonym telefonem, warto skontaktować się z serwisem Apple lub któregoś z producentów smartfonów z Androidem i sprawdzić cenę naprawy konkretnej usterki w konkretnym, Twoim modelu urządzenia.